Kjell Meyer om prylar och internet

Kjell Meyer: Trender för gadgets, internet och teknologier år 2015

leave a comment »

Kjell Meyer keps

Vilka trender gällande gadgets, internet och allmänt gällande teknologi tror du kommer att bli stora under 2015?

Kjell Meyer: Jag tror att mobilen kommer emuleras med klockan och med de pods som av en händelse finns kvar idag. Allt har hittills åkt in i mobilen, men frågan är om mobilen åker in i klockan efter att klockan bott i mobilen under många år? Sist jag hade armbandsklocka måste ha varit för 10 år sedan.

Menar du att armbandsklockan kommer tillbaka, men hur ska du kunna ringa?

Kjell Meyer: Med en trådlös plugg i örat eller så kan armbandsmobilen prata med glasögonen. Se bara vad som händer med Google Glass.

Ja, de har skapat en del frågetecken. Positiva sådana. 

Kjell Meyer: Jo. Allt kanske kan åka in i glasögonen. Mobiltelefon, klocka, musikarkiv, spel, apps, rubbet.

Hur kommer internet att utvecklas 2015, tror du?

Kjell Meyer: Ja, det var en enorm fråga. Om du tänker på 2015 så tror jag molnet faktiskt kommer att bli populärt. Man har allt på nätet och ganska lite på hårdiskarna och flash-minnena.

Något annat, när det gäller teknologier i övrigt?

Kjell Meyer: Ja, herregud var ska man börja? Men det kommer säkert vara ganska likt idag. Hoppas fler bilar är hybridbilar. Jag har en del förväntningar på Toyota. Jag vill se en Prius som går i 100 km i timmen bara på elmotorn.

Om vi går tillbaka till gadgets, vilka tre gadgets vill du ha?

Kjell Meyer: Du menar som jag vill ha idag, men får vänta med till dess att de finns på marknaden?

Just det.

Kjell Meyer: Förutom den där armbandsklockan, eftersom jag inte vill ha datorbrillor, så skulle jag vilja ha en jacka med inbyggda grejor, egentligen flera inbyggda gadgets. Jag tänker mig att jackan har en inbyggd dator, solceller för att ladda allt, kanske den kan byta färg, bli transparent, varför inte osynlig?

Osynlig, hur menar du då?

Kjell Meyer: Tänkt dig att jackan har 4 kameror som riktas åt fyra håll. De filmar konstant och projicerar hela tiden sina bilder på motsatt sida av jackan, så att jackan är filmduk.

Aha, du menar den där militära tekniken som testas i kläder och på fordon etcetera?

Kjell Meyer: Just det. Ge marknaden samma teknologi.

Men vad är den bra för förutom om du ska tagga ner (spraya) halva stan och komma undan?

Kjell Meyer: Inte vet jag. Naturfotografering kanske. Eller man har en bad hairday och vill inte träffa sina polare eller bli sedd av lärarna i plugget.

De kanske tror att du skolkar. 

Kjell Meyer: Jag får väl flasha upp jackan och visa att jag är där.

Ok, det blev två gadgets om vi räknar Harrypotterjackan som en av dem. Vad är den tredje prylen du vill ha?

Kjell Meyer: Jag vill ha en datorkeps.

Med solceller, antar jag?

Kjell Meyer: Ja, hur visst du det? Och en lampa i skärmkanten. Clas Ohlson har redan en sådan, men den är inte datoriserad. Släng in lite flashminnen och kretsar i den så kan man ha kepsen som backup i cloudet.

Men om du tappar kepsen då?

Kjell Meyer: Ingen fara. Kepsen har 128-bitars krypterat skydd och GPS som ringer upp armbandsklockan och jackan och berättar var den är medan den samtidigt filmar tjuven som snott den. Släng in en mikrofon också i kepan och en högtalare så kan jag snacka med honom.

Tack för intervjun. / Palle.

Written by Kjell Meyer

mars 2, 2013 den 4:23 f m

Publicerat i Kjell Meyer internet

Tagged with ,

Kommentera

