Kjell Meyer om prylar och internet

Sannolikheten är stor att du inte vet vad kunderna gör på din sajt

leave a comment »

Ett viktigt budskap på Webbdagarna i Stockholm var att sajtadministratörernas bild av sina kunder och kundernas faktiska beteenden kan vara helt olika saker.

”När vi går in på sajter händer det så mycket runt omkring som avleder uppmärksamheten och kunderna beter sig på ett helt annat sätt än hur många av dagens sajter är uppbyggda”, inledde John Ekman, grundare och chief conversionista på Conversionista, sin presentation på Webbdagarna.

För att få en bild av hur kunderna rör sig på sajten och hur de klickar fungerar enkäter dåligt. Besvarandet av enkätfrågor styrs av den rationella delen av hjärnan som är beräknande, logisk och långsam, men när vi agerar och shoppar är det oftast den impulsiva, omedvetna och irrationella delen av hjärnan som agerar.

Här är John Ekman bästa tips på vad som leder till köp på sajt:

  1. Reciprocitet – Om vi ger kunden något oväntat är de villigare att ge tillbaka.
  2. Knapphet – Använd ord som ”tillgänglig, boka nu”.
  3. Vad ska det kosta? – Priser är relativa.
  4. De sociala värderingarna och Like-faktorn är relevant.
  5. Valsvårighet – Fler val leder till färre köp. Fokusera på vad ni vill sälja och led in besökarna.
  6. Engagemang och var konsekvent. Visa att du är intresserad av dina besökare.

Källa: Sebastian Ryde, Internet World

Kjell Meyer

Written by Kjell Meyer

mars 21, 2013 den 7:45 e m

Publicerat i Kjell Meyer internet

Tagged with ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: