Kjell Meyer om prylar och internet

Stadium ser stor potential i shopping via smartphones

leave a comment »

E-handelschefen på sportshopkedjan Stadium, Fredrik Persson, säger till Internet World (IW) att försäljningsvolymen mobilt ännu är ”försvinnande liten”, men uppåt 20% av företagets totala trafik idag kommer från smarta mobiler. Genom enkelhet och ett tydligt fokus på produktkatalogen har Stadium hittat ett framgångsrikt koncept.

Kjell Meyer

Den vanliga sajten höll inte måttet inför en ökande skara av mobila surfare. Det började redan 2011 med ökad trafikmängd från smartphones. Stadium började samarbeta med konsultbolaget Brightstep som tog fram en mobilsajt som hämtar innehåll från den ordinarie sajten som för mobilen är ett mer användarvänligt format, berättar Fredrik Persson för IW.

”Det gör att arbetet med den mobila sajten inte kräver så stora resurser administrativt. Gör vi förändringar på vår vanliga sajt slår de igenom i mobilen också.”

Stadium och Brightstep analyserade kundernas surfbeteende och då upptäckte företagen fyra saker:

  • De flesta surfarna var mest ute efter att söka bland produkter. Hela produktkatalogen måste alltså göras tillgänglig i mobilen samt att aktuella medlemserbjudanden lyftes fram.
  • Mobilsajten användes för att hitta de fysiska butikerna.
  • Att det tydligt måste framgå att det går att handla via mobilen.
  • Surfare som hittar mobilsajten med läsplatta går till den ordinarie sajten och handlar där. Hög grad av konvertering.

”I dagsläget ser vi inte mobilen som en stor väg till avslut, men det är en kraftigt växande kanal och vi vill vara tidigt ute för att se och lära och skaffa oss egna referenser kring vad som fungerar. Frågar man runt har alla så olika råd att ge, så vi vill helst testa oss fram själva”, säger Fredrik Persson till IW.

Kunderna som hittar mobilsajten köper ungefär samma saker som de som hamnar på den vanliga sajten, men det är fler enstycksköp i mobilen.

”Kunder som lagt något i korgen går snabbare till avslut, men på en dator surfar kunderna gärna vidare och letar fler produkter när de ändå är igång. Det där är något vi ska titta på så att vi kan få upp antalet varor i kundkorgen även mobilt, men den mindre skärmytan gör det till en balansgång”, säger Fredrik Persson till IW.

Kjell Meyer

Written by Kjell Meyer

april 10, 2013 den 12:08 e m

Publicerat i Kjell Meyer internet

Tagged with ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: