Kjell Meyer om prylar och internet

Framtidsprognos: Hur ser bloggandet ut år 2020? – Del 1

leave a comment »

Genom att nosa upp framtidens trend inom tex innehållsmarknadsföring (content marketing) i formen av blogging så kommer du att vara ett steg före och de facto skapa utvecklingen. Det blir som i filmen ”Next” med Nicholas Cage: ”When you look at the future, you will change it, because you looked at it”. Det här kan betyda att om du vill vara framgångsrik i nuet bör du vara ett steg in i framtiden.

Kjell Meyer

Ok och om man sedan går från ord till prognos låt oss se vad som kommer, åtminstone enligt en framsynt artikel i PR Daily skriven av Mars Dorian.

1. High-end blogging och low-end blogging

Mars Dorian ser ingen framtid för bloggposterna som består av 500-1000 ord. Orsaken är tvåfaldig.

  • Snippet readers. Enligt en artikel på Fast Company skriven av Jennifer Miller minns inte folk dina långa seriösa bloggposter, men de kan minnas att du skrev på Facebook en gång hur dina katter mår. Orsaken kan vara ”information overload”, att våra hjärnor favoriserar minimalistisk information av typen: ”skriv-det-som-du-säger-det-innehåll”, hellre en djup, bred och innehållsrik kunskapsintensiv text. I bästa fall kan vi lära oss att skriva minibloggposter som faktiskt är täta på matnyttig info (essentials). Det kan folk ta till sig och minnas.
  • Samtidigt tror Mars Dorian paradoxalt nog att vi under vissa omständigheter kommer att vilja ha och acceptera långa texter mellan 1000-7000 ord. Nu pratar vi om ämnesmässig djup och bredd, nästan som om inlägget i sig vore en mini e-book. Här finns möjligheten att ta betalt, ”think Kindle-single”.

2. Mobiloptimerad blogging

Det bör finnas en framtid för skrivande som passar den mobilt orienterade personen. I Japan är tex mobiltelefonnoveller populärt, egentligen kallade e-noveller. De är av fantasy-karaktär som skrivs och levereras i textmeddelandeform (messaging style) som är läsbara även eller trots att personen är på språng, skriver Dorian. Konceptet kan låta löjligt, men de handhållna novellerna säljer bra i Japan.

E-novellerna funkar genom att de levereras som korta stycken och korta kapitel. Det gör att folk enkelt kan beta av korta bitar under sin resa till jobbet, på tåget, i hissen, vid busshållplatsen och kanske vid rödljuset.

Mars Dorian nämner att den bästsäljande fiktionförfattaren James Patterson redan gör detta.

3. Realtidsblogging

Enligt den gamla modellen dvs den som är aktuell idag, skriver bloggaren sitt blogginlägg, publicerar det och väntar sedan på kommentarer. Det här är klumpigt och tidskrävande. Dorian vill hellre se real-time blogging, att textförfattaren skriver direkt till webben. Denna orädda bloggare kan sätta upp, låt säga, tre fasta tidpunkter per vecka då denne live-skriver inför sin publik som just då sätter sig för att läsa det som textas ner med möjligheten att live-interagera med textförfattaren.

Mars Dorians idé låter kanske helt galen, men han menar att konceptet redan testats av Baratunde Thurston som producerade sin senaste bok på det sättet. Hans berättelse publicerades direkt ord för ord inför sina fans, men de kunde interagera med honom.

I morgon kommer del 2 som handlar om samproducerat innehåll, globalblogging och skärmoberoende bloggposter.

Kjell Meyer

Written by Kjell Meyer

april 11, 2013 den 10:33 e m

Publicerat i Kjell Meyer internet

Tagged with ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: