Kjell Meyer om prylar och internet

Facebook rullar ut ”action oriented mobile pages”

leave a comment »

Facebook action oriented mobile pages

Det är ingen hemlighet att Facebook satsar extra mycket nu på mobila applikationer för Facebook-användarna. Två tredjedelar av astronomiska 1 miljard Facebook-användare accessar trots allt sin Facebook-profil via mobilen eller paddan. 

Facebook rullade igår ut sitt nya mobila sidformat (mobile pages) som ska vara anpassade helt efter hur mobila användare vill nå information via sina smarta telefoner. Nu ska kunder lättare nå fram till butiker och företag (eller egentligen tvärtom). Bolaget börjar med att rulla ut mobile pages för iOS och snart kommer även Andriodanvändare få sin del av det nya.

Den actionorienterade layoutens funktioner exponerar enkelt detaljer och visar hur kunden ska kunna handla och hur denne kan tipsa vänner i nätverket. Här finns gillaknappen, messaging, kolla-in-knapp och ringknapp allt lättillgängligt.

”Given that people’s eyes tend to gravitate towards the top of a Page, this is where such action buttons are now placed, alongside other helpful information such as location.”

Sidägare kan klistra poster i toppen av sidan som på det viset synliggörs för att pusha för intressant information eller erbjudanden. Det är även lättare för sidägare att växla mellan offentlig visning ocj administratörsgränssnittet, skriver The Next Web.

Kjell Meyer

Written by Kjell Meyer

april 24, 2013 den 2:35 e m

Publicerat i Kjell Meyer internet

Tagged with ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: