Kjell Meyer om prylar och internet

Fem skäl till att besökstrafiken dalar på din sajt

leave a comment »

besökstrafikBesökarantalet kanske minskat under en period över veckor och månader. Du är kanske inte säker på vad det beror på. Du har uppdaterat, sökmotoroptimerat och ändå minskar intresset för sajten. Innan du gör en djupare undersökning på varför besökarna sviker kan denna lista från websitemagazine.com vara till nytta.

Ny konkurrens

Det är vanligt att webbplatsägarna tror de gör något fel med webbplatsen och de lägger fokus på den frågan. Men inte alltför sällan handlar det om att sajten helt enkelt fått konkurrens från andra sajter som drar besökarna.

”This is one of the reasons why conducting regular industry assessments and search audits is imperative.”

Innehållet är utdaterat

Alla skickliga innehållsleverantörer strävar efter att alltid hålla sajten uppdaterad, men det mesta innehållet blir snabbt eller långsamt inaktuellt. Om sajtägaren via sin statistiktjänst ser att inkommande förfrågningar på vissa populära sidor minskar kan denne tex uppdatera den gamla sidor med hänvisning till nya sidor med ny information eller helt enkelt uppdatera den gamla sidan!

Förändringar i Googles algoritmer

Minskar trafiken kan det bero på hur Google hanterar sökträffarna. Google ändrar ständigt i sina algoritmer och då kan besökstrafiken oförtjänt bli sämre. Om du tror att Google favoriserar viss typer av innehållselement för dina söknyckelord kan det vara en god ide att tex lägga upp en video eller ”infographic” i din bloggpost så att den inte bara innehåll text.

Om du använder ”black hat-tricks”

Avsiktligt eller oavsiktligt kan du ha tillämpat SEO-teknik av typen ”black hat”, det vill säga otillåtna metoder för sökmotoroptimering. Nästan alltid upptäcker Google dessa försök numera och straffar då sajten som tekniken tillämpats på. Då gäller det att snabbt ta bort fultekniken så att din sajt kan återta sin position på Google.

Besökarna är inte intresserade

Ibland är sanningen helt enkelt att besökarna inte är speciellt intresserade av innehållet på din sajt. Orsaken brukar vara att innehållet varken engagerar eller tillför dem nytta. Då stannar de inte länge och de återvänder än mindre. Du bör i så fall studera hur dina konkurrenters sajter fungerar, vad deras sajter innehåller och hur de engagerar sina besökare. Trendspana så att du vet hur besökarna rör sig. Studera hur deras besökare kommenterar, vad de skriver om och vad de behöver.

Kjell Meyer

Written by Kjell Meyer

maj 8, 2013 den 6:24 f m

Publicerat i Kjell Meyer internet

Tagged with ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: