Kjell Meyer om prylar och internet

Google kan förutse vilka filmer som blir framgångsrika med 94% säkerhet

leave a comment »

Google släppte nyligen en forskningsrapport som visar att frekvensen som en film blir sökt på Google och YouTube är en förvånansvärt bra indikator på hur framgångsrik den blir i intäkter räknat.

Rapporten heter: ”Quantifying Movie Magic with Google Search” och den redovisar korrelationer mellan hur många sökningar folk gör på filmer i relation till hur mycket pengar som respektive film spelat in. Som förväntat upptäcktes att om många söker på tex ”Iron Man tickets” så leder det till att många ser den. Så här långt är säkerheten cirka 70%, men genom att räkna in klickningar på banners och antalet biografer som visar filmen hävdar Google att beräkningarnas säkerhet stiger till 92%.

Genom att dessutom titta på data 1 månad tillbaka innan premiär, och inte bara veckan innan, stiger den predektiva förmågan till 94%. Det handlar då om att Google räknar på hur många gånger trailers är nedladdade plus några andra ”metrics”.

Google-förutsaga-film

Google kan med andra ord hjälpa filmbranschen att bättre marknadsföra sina filmer. Det skriver Devin Coldewey som arbetar för NBC News Digital. Hans personliga hemsida är Coldewey.cc.

Rapporten kan laddas ner på the Google Think website.

Kjell Meyer

Written by Kjell Meyer

juni 13, 2013 den 3:12 f m

Publicerat i Kjell Meyer internet

Tagged with ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: