Kjell Meyer om prylar och internet

Framtidens internet inte gratis

leave a comment »

Flera nyhetssajter går över till betallösningar. IDG har börjat med artiklar som du måste betala för att läsa. Även Youtube har börjat med betalkanaler och så kommer det att fortsätta, skriver Jörgen Städje för Techworld.

Han fortsätter: I takt med att banner-annonseringsmarknaden minskat. Stora HIFI-handlare lägger ned på grund av för små marginaler.  Panasonic slutar producera tv-apparater. Sony ska sluta med Vaio-datorer. Lågkonjunkturen gör att tillverkarna inte har råd att betala för annonser. Om inga företag annonserar, kommer nättidningarna  att försvinna.

”Det finns inga gratisluncher” är det nygamla mottot.

Nu måste pengarna börja strömma in på ett nytt sätt. Det naturliga blir betallösningar, att betala för att läsa innehåll.

Jörgen Städje tror att trenden kommer att fortsätta i den riktningen. Tjänster som Dropbox och Sprend kan börja kosta pengar. Städje spår att Googles kontorstjänster kommer att bli avgiftsbelagda. Internetmedia och hemelektronik kan gå samma väg.

Läs mer i Techworld

Kjell Meyer

Written by Kjell Meyer

augusti 27, 2013 den 9:30 e m

Publicerat i Kjell Meyer internet

Tagged with ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: