Kjell Meyer om prylar och internet

Content is king – Så här fixar du din innehållsmarknadsföring

leave a comment »

Uttrycket ”content is king” tror jag myntades runt 1995 när internet kom till den breda massan. Efter en tid med planlöst surfande insåg folk att det enda som betyder något ät vettigt innehåll. Nu skriver Internet World att den kanske bredaste trenden inom marknadsföring 2013 är innehållsmarknadsföring, content marketing, men varför kommer trenden just nu?

Kjell Meyer

Internet World citerar Håkan Lövström, vd för Nordiska Tidningsbolaget och ordförande för branschorganisationen Swedish Content Agencies. Han säger till tidningen:

”Det här händer nu därför att det finns en ganska utbredd reklamtrötthet. Vi blir utsatta för väldigt många budskap hela tiden, dels på grund av teknikutvecklingen och dels för att samhället håller på att förändras till ett kommunikationssamhälle”.

Det här känner de flesta av oss igen. Vi är alla trötta på buzzet och buzzet ökar tack vare alla nya digitala kanaler som buzzet kan nå oss 24/7 (24 timmar om dygnet sju dagar i vecka). Det kanske låter överdrivet. Knappast. Många av oss sover med mobilen vid sidan av sängen och kommer ett kompis- eller reklam-sms så piper den.

Håkan Lövström formulerar problemet mycket bra:

”Den som blir dränkt i budskap slutar lyssna på den enkla reklamen. Ska man engagera sig i något ska det finnas kött och blod i det. Där finns en tydlig roll för innehållsmarknadsförare att fylla. Det är något slags grundläggande skifte på gång, och det är förstås jättespännande för oss som bransch.”

För att inte bli babblig och buzzig själv i denna bloggpost låt mig få sammanfatta vad man ska tänka på för att lyckas med sin content marketing:

  • Om du satsar på content marketing i form av journalistiska texter bli inte manipulativ utan försök verkligen skapa mervärde för läsaren. Knyt banden närmare mellan dig som avsändare med mottagarna genom att skapa nyttigt innehåll.
  • Uppge tydligt avsändaren och gör allt för att bevara din trovärdighet.
  • ”Conversation is king”, men konversationen kring innehåll måste vara relaterat till ditt varumärke annars får du själv som avsändare av content marketing ingen egen nytta. Lär av Coca Cola: ”Through the stories we tell. We will provoke conversations. And earn a disproportionate share of popular culture.”
  • Tänk utifrån och in snarare än inifrån och ut. Titta på vad målgruppen har för behov och vilket typ av innehåll de är öppna för.
  • Innehållsmarknadsföring är billigare än traditionell reklam eftersom journalisternas och redaktörernas löner ofta är lägre än reklamfolkets löner.
  • Tänk, agera och planera din innehållsmarknadsföring långsiktigt. Content marketing passar inte som snabba kampanjer. Du måste bygga relationer och andras förtroenden för dig.

Kjell Meyer

Written by Kjell Meyer

oktober 13, 2013 den 9:56 e m

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: