Kjell Meyer om prylar och internet

Google testar bannerannonser i sökresultaten

leave a comment »

Google har startat upp tester med banners i direkt anslutning till sökresultaten, något som man tidigare lovat att aldrig göra, skriver Internet World. I december 2005 lovade en tidigare chef på Google Marissa Mayer att Google aldrig någonsin skulle tillåta bildbanners.

Kjell Meyer

”There will be no banner ads on the Google homepage or web search results pages. There will not be crazy, flashy, graphical doodads flying and popping up all over the Google site. Ever.” / December 22, 2005, Marissa Mayer, VP of Search Products & User Experience

Nu gäller inte löftet längre. Anledningen är enligt The Guardian att de vanliga textannonserna inte är lika lönsamma längre. För 13 år sedan erbjöd sig VISA att betala 3 miljoner dollar om Google tillfälligtvis lät VISA annonsera med en bildbanner, men Larry Page sa nej, den gången.

”In 2000 Google’s founder Larry Page and Sergey Brin were offered $3m by Visa to display an ad for the credit card company on the site homepage – and turned it down, even though the site was losing money at the time.” / The Guardian, Oct 24, 2013

Ok, än så länge gäller banner-testerna enbart ett mindre antal sajter i USA.

Personligen låt annonserna komma in. Varför inte? Om tio år är kanske inte Google den största sökmotorn längre. Det kommer konkurrenter. Kom ihåg Alta Vista som fullkomligt ägde sökmotoriserad sökning 1995. De försvann.

Läs mer: Yahoo avlivade sökmotorn Altavista den 8 juli 2013

Kjell Meyer

Written by Kjell Meyer

oktober 26, 2013 den 11:15 e m

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: