Kjell Meyer om prylar och internet

Post- och Telestyrelsen: Könsskillnader kvar i internethandeln

leave a comment »

internethandel Kjell Meyer

Antalet personer i Sverige som köper varor och tjänster på internet ökar fortfarande, men kvinnor och män köper olika saker på nätet. Åren fram till 2007 steg antalet handlade varor på internet med ca 10% per år, men efter 2007 har ökningen avklingat, enligt Post- och Telestyrelsen och SCB. 

Kjell Meyer

”Ungefär två tredjedelar av respondenterna hade antingen köpt eller sålt varor via nätet det senaste året. Bryter man ner ja-svaren uppgav 16 % att de både köpt och sålt varor över nätet medan 50 % endast hade köpt. En liten andel på 2 % uppgav att de endast hade sålt varor”, skriver Internetstatistik.se som hänvisar till rapporten Befolkningens användning av posttjänster.

Både kvinnor och män svarade nästan på exakt samma sätt när de fick frågan om köpt ett sålt varor på internet.

”Drygt 30 % av männen uppgav att de aldrig hade köpt eller sålt varor via nätet medan 32 % av kvinnorna uppgav detsamma.”

Men i  SCB:s rapport Privatpersoners användning av datorer och Internet 2012 framgår att män och kvinnors köpvanor skiljer sig. Allra mest inhandlas resor och biljetter till evenemang av både kvinnor som män. Kvinnorna vill helst köpa kläder, sportartiklar och böcker samt tidningar. Män vill hellre köpa datorer, video- och dataspel samt mjukvaror.

Kjell Meyer

Written by Kjell Meyer

april 24, 2014 den 8:54 f m

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: