Kjell Meyer om prylar och internet

Glöm inte strategin för din nätidentitet – Exempel Gudrunschyman.se

leave a comment »

Stiftelsen för internetinfrastruktur skrev i en artikel från den 29 april att tvisten mellan Gudrun Schyman och en person som snodde hennes domän: Gudrunschyman.se har avgjorts till Schymans fördel.

Men på Gudrunschyman.se stod att följande läsa efter att tvisten var avgjord:

”Vi stämmer Gudrun Schyman.

Som ni vet så har Gudrun Schyman ”vunnit” en tvist mot Mikael S. som är innehavaren till denna domän. Domänen skulle överföras till henne den 29e April, men nu är det så att jag lämnat in en stämningsansökan till domstolen i Visby. Domänen kommer förbli min och kommer tillhöra mig precis så länge jag vill ha kvar den. Ohederliga Gudrun kan härmed hitta någon annan att trakassera och ljuga om. Jag vinner varje strid någon börjar med mig, inklusive denna.

Ansöka om stämning kostar 450:-. Jag har fått lov att ringa samtal, färdas hit och dit och detta fall har slösat mycket av min värdefulla tid. Jag ber dig då att skicka över lite pengar om du tycker att jag ska få behålla domänen och vill underlätta min personliga ekonomi lite granna. Alla summor hjälper!”

Texten ovan är en cashad kopia från domänens entresida som nu är borttagen så vi får utgå från att Schyman fick tillbaka den. Sådana här problem kan enkelt undvikas genom att man köper sitt personnamn som domännamn i flera toppdomän-alternativ, tex:

Gudrunschyman.se
Gudrunschyman.com
Gudrunschyman.nu
Gudrunschyman.tm

Domslut

Kjell Meyer

Written by Kjell Meyer

maj 1, 2014 den 4:09 e m

Kommentera

